2018: Целунете Пенсионния си фонд за Сбогом

На 1.01.2018 г. влязоха промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО), които променят сроковете за отказ от осигуряване в универсален пенсионен фонд (УПФ). Срокът става пет години преди достигане на пенсионна възраст на всеки индивидуално, а не както беше до 31.12.2017 – пет години преди възрастта на тези, които се пенсионират през съответната година. На жените, родени през 1960 и 1961 г. се дава втори и последен шанс да се откажат от осигуряване в УПФ и така да предотвратят намаляването на пенсиите си до живот.

Доказах  по категоричен и безспорен начин, че две пенсии у нас са по-малко от една. Така разпорежда КСО и докато пенсиите се определят по начина, записан КСО две пенсии ще са гарантирано по-малко от една. Министърът на труда и социалната политика, доц. Бисер Петков, обяви, че КСО ще остане без промяна в начина на определяне на пенсиите до 2040 г. Ако се вярва на тази оценка, то всички родени между 1960 и 1975 г. ще защитят интереса си, ако се откажат от партидите си в универсални пенсионни фондове и се осигуряват само и единствено в държавното обществено осигуряване.

А защо две пенсии са по необходимост по-малко от една ли? Просто е: очакваната пенсия от УПФ може да компенсира намаляването на държавната за тези, които се осигуряват и в УПФ тогава и само тогава, когато доходността по партиди в УПФ е равна и по-висока от темпа на нарастване на средния осигурителен доход за страната (СОДС). От 2002, когато започва задължителното осигуряване в УПФ за всички, родени след 1959 г. до 30.09.2017 г. годишната доходност, получена от всички осигурени в страната по техните партиди е 2.7 %, а годишният темп на нарастване на СОДС – 7.9 %. Съотношението е точно обратното на това, което е необходимо за бъдат две пенсии поне равни на една. Изоставането на доходността по партидите в УПФ е толкова голямо, че дори нарастването на СОДС да се забави през следващите 20-тина години, доходността в УПФ трябва да се повиши до невъзможни величини, за да преодолее натрупаното през 2002-2017 г. изоставане.

Затова, две пенсии неизбежно ще остават по-малко от една. В интерес на ощетените в пенсионни фондове, на които

– не само пенсиите ще бъдат намалени
– но и ежегодно заплащат и по повече от 120 млн. лв. за тази “привилегия”,

да се откажат от осигуряване в УПФ и да насочат цялата си осигурителна вноска към държавното обществено осигуряване.

Редица ощетени в УПФ се впечатляват от разликата в правото на наследяване, а именно, че партидите им в УПФ ще бъдат наследени от децата им, независимо от тяхната възраст. Наследствени пенсии от държавното обществено осигуряване пък се полагат само на овдовелия съпруг и то не по-рано от пет години преди да навърши пенсионната си възраст, както и на малолетните деца. Който държи на този аспект трябва да знае, че заплаща ненужно висока “премия” за правото на децата си да населедят партидата му/и в УПФ. За да се убеди, да провери застроховалтелните премии по рискови застраховки “живот” за 30, 40 или 50 хиляди лева. Освен това, ако вземе, че доживее пенсионна възраст, двете му пенсии ще са по-малко от държавната пенсия, на която би имал право, да беше се отказал от УПФ навреме, което добавя значителна сума към цената на “застраховката”.
Който има намерение да предаде Богу дух до към 60 годишната си възраст, може спокойно да игнорира КСО и да продължи да подхранва управляващите и представляващи пенсионни дружества с такси над пазарните за да получи доходност под пазарната и накрая да остане с намален пенсионен доход до живот.

За останалите, тече срок. Срокът за отказ от УПФ е пет години преди достигане на пенсионна възраст за мъжете и жените, които са се осигурявали при III-та категория труд. Това означава, че независимо дали сте учител, преподавател във ВУЗ или сте полагали труд при условия на I-ва или II-ра категория труд и следователно имате право да се пенсионирате по-рано или по-късно от стандартната възраст, крайният срок за отказ от УПФ е не Вашата лична възраст, а тази, на която бихте придобили право на пенсия, ако бяхте се осигурявали на общо основание при III-та категория труд. Конкретно,

КРАЙНИЯТ СРОК ЗА ОТКАЗ ОТ УПФ за жените и мъжете се определя от тяхната дата на раждане както следва:
(КСО, чл. 4б, ал. 1; Преходни и заключителни разпоредби, §154)
(“Краен срок” означава ПРЕДИ навършване на съответната въраст, напр. 57 години и 2 месеца)

Screenshot 2017-12-04 10.11.13

Отказът от УПФ става така:

  1. Подавате Заявление по образец в офис на НАП по местоживеене. Образец на Заявлението ще намерите тук: www.nap.bg/document?id=9592 
  2. В месеца, следващ месеца на подаване на Заявлението:2.1 НАП насочва цялата Ви осигурителна вноска към НОИ и

    2.2 Уведомява пенсионното дружество да прехвърли средствата по партидата Ви в УПФ в “Сребърния фонд”. Парите от “Сребърния фонд” пък ще бъдат прехвърляни на годишни порции към НОИ, когато НОИ започне да Ви изплаща пълен размер на държавна пенсия (без намаление).

  3. За да се убедите, че прехвърлянето на осигуряването Ви изцяло към НОИ е осъществено, проверявате фиша за месечната си заплата. В него НЕ трябва да има удръжка на реда, означен като “осигурителна вноска в ДЗПО” или подобно название. (ДЗПО е “Допълнително задължително пенсионно осигуряване”, Това са вноските Ви в УПФ). 
Advertisements

99 Comments on “2018: Целунете Пенсионния си фонд за Сбогом”

  1. Ели says:

    Ще ви дам друг пример:Драган се пенсионира през 2009г.с пенсия доста по-голяма от мин.раб.заплата.Само след 5-6 г. пенсията му е мнооооого по-малка от мин.раб.заплата.А тази година разликата е още по-фрапираща!Докато е така-няма кой да ви повярва!!!

    • Здравейте Ели,

      Не е необходимо да ми вярвате, достатъчно е да смятате – както съм показал тук https://lchristoff.wordpress.com/2017/10/03/жените-родени-1960

      Права сте, че с течение на времето държавната пенсия намалява спрямо заплатите. Но поне не намалява номивално. Пенсия от УПФ пък, се АКТУАЛИЗИРА. Това означава че може както да нарастне, така и да намалее НОМИНАЛНО. Зависи от пазарите и как се управляват парите на пенсионера.

  2. Господине, Вие да не сте служител от маркетинговия отдел на НОИ ??!! Бясно защитавате този пропаднала и разграбена структура ! Щото НОИ много опазиха парите през 1990 г. та окрадаха всичко и затова сме на този хал сега ! Аз със сигурност ще си остана в УПФ по им вярвам как ще ми управляват и инвестират парите !

    • Г-жо Христова,

      Ваша си работа на кого и на какво вярвате. За което ще си носите последствията и ще си платите цената. Моята работа е само да Ви покажа какво можете да очаквате в единия и в другия вариант. Изборът е Ваш – последиците – също. Желая Ви Честита Нова Година!

  3. Filipova says:

    Преди 3г се пенсионирах по 2 категория , когато си носихме документите в нои ни накараха да подпишем декларация , че си прехвърляме партидата упф към тях , задължиха ни , защото ще получаваме ранна пенсия . За 35г общ стаж , от които 9г първа категория и 26г втора знаете ли колко пенсия ми определиха ? ….. 404 лв ….1962г съм родена . Каквото и да правите все сме от прецаканата страна ….

  4. Г. Генчев says:

    Надявам се да не са свършили парите за текущите пенсии. Защото тази статия на това намирисва. Да пълним солидарния фонд за циганите. Питам се кой я съгласува тая пенсионна система през 2000 година. И още защо намалиха работодателските вноски с 10 пункта през 2005 г. А и още нещо кой опрости на некоректните работодатели не внесените осигурителни вноски???

  5. Elyana says:

    Никой нищо не казва, когато няма средства за пенсии в държавния бюджет какво се прави, В Гърция намалиха пенсиите и даваха толкова колкото има в бюджета. Да не се случи и тук това, от къде ще растат като работещите намаляват….

  6. Chavdar says:

    Трябва да си малоумен за да си прехвърлиш парите в НОИ
    ако го направиш СПОДЕЛЯШ ЛИЧНИТЕ СИ ПАРИ за всички цигани и прочие мърезливи неработещи
    парите в Пенсионните фондове са си ЛИЧНО ТВОИ по ЛИЧНИ ПАРТИДИ и се наследяват
    Стига с тия комунистически лозунги ЗА ВСИЧКИ ПО РАВНО. Който се е осигурявал на пълна заплата ще има пари, който е спестил това няма да има. Защо трябва аз да си прехвърля личните ми пари за благото на тоя дето не е е мислил на врем

    • Ха, ха – Наивник – Лично твои са парите, които можеш да похарчиш когато поискаш за каквото поискаш. Върви си поискай парите от УПФ-то да си купиш Мерцедес и получи среден пръст. Както писах и по-рано, всеки носи глава на раменете си. Казано е, “ум царува, ум робува, ум патки пасе” Да си жив!

      • Chavdar says:

        Вие г-не сте голям наивник или ви плащат от ПРАВИТЕЛСТВОТО за да заблуждавате хората. Да, Парите са си МОИ, ако доживея ще си ги взема, ако не, ще ги вземат моите наследници, но прехвърля ли ги в солидарния фонд на НОИ забравям за тях, както забравят и моите наследици.
        А че НОИ иска да прибере 7-8 милярда е ясно, но нека да не е от гърба на хората който си внасят пълните осигуровки.
        Тези които сме се осигурявали на пълна заплата имаме достатъчно натрупани средства, които за нищо на света не бих ги дал на тези които не са мислили наврем. Стига с това отживяло комунистическо мислене ДРУГИТЕ ДА се грижат за теб. Ако закона позволяваше, щях да правя вноски само в Капиталови фондове а не в спеделени, каквито са парите в НОИ и някой си да ми определя колко от тези споделени да са за мен. Я си помислете, ако всичките пари за пенсия бяха по фондовете, дали нямаше да стигат да изкараш старините си

      • Г-не, Вие сте свободен да правите точно каквото си искате, в т.ч. И да се хвърлите от 10тия етаж.
        Жената, чиито случай показвам в статията “втори шанс…” и чиято държавна пенсия се намалява със 150 лв месечно за да получи … 40 лв от УПФ вече си прехвърли мижавата партида Идеология не се яди

      • Ха кажете “ако доживеете” (дай Боже) колко точно ще вземете от… да речем, само за пример…20 000 лв (или 50 000 лв, ако предпочитате) Не знаете, нали?

      • Наска says:

        Не може ли вместон да ги даваш във фонда да си ги сложиш на влог.Защо трябва да ги даваш на някой да ти ги управлява-то да имаха някаква нормална доходност ,да си заслужава.А може ли някой да ви гарантира,тези пари дали ще останат същата сума или ще намалеят,или какво аз мога да си купя сега с тях и какво след 10 години ,когато навърша 63 години!?

      • Не, никой не Ви гарантира нищо Да, сумата може да се увеличава, но може и да намалява. Не, не можете да правите с парите за задължителна осигурителна вноска нищо друго освен едно от тези 2 неща: а) цялата вноска – В НОИ или б) разделяте вноската между НОИ и УПФ за да намалите пенсията си.

      • BM says:

        Г-н Christoff, никъде по света хората не си купуват Мерцедес със средства от пенсиите си. Дори бих казала, че пенсионерите не бива да шофират. Но навсякъде в цивилизования свят хората правят едни или други спестявания или инвестиции, за да осигурят старините си. Затова законът ограничава УПФ за начините, по които могат да инвестират събраните средства с цел да се избегне рискът. Това, разбира се, води до по-ниска, но все пак някаква доходност. От друга страна НОИ не прави нищо друго освен да похарчи парите, които държавата може да отдели за пенсии благодарение на вноските, които правят осигурените лица, както и да осигури допълнително финансиране, ако има ресурс. Възможно е да сте прав и осигуряването в УПФ да ощети бъдещите пенсионери, но при условията на инфлация всяка инвестиции, която носи доходност по-ниска от инфлационния индекс, би довела до загуба. Не знам какво Ви кара да смятате, че на нашата държава може да се разчита да осигури достойни пенсии на пенсионерите си чрез НОИ. Управляващата класа от целия политически спектър вече многократно доказа, че не вижда по-далеч от носа си, както и че не се интересува от нищо друго освен от собственото си финансово благосъстояние при това на всяка цена. В този смисъл УПФ е алтернатива, чрез която се диверсифицира спестовния ресурс. Ако към осигуровките за фонд Пенсии и УПФ се добавят и други спестовни опции (спестявания, застраховка, др.) човек може да смята, че е направил най-доброто за себе си. От сега да твърдите със сигурност какво ще се случи в нашата мизерна държава и кой откъде ще заграби спестените ни жълти стотинки е меко казано спекулация. Едно е сигурно, тук ще продължи да се краде на едро и безнаказано и докато това е така от спестените на 5 места пари все пак е възможно да остане поне едно, което да не е заграбено когато и за когото дойде ред да се пенсионира. Интересно ми беше да прочета Вашата гледна точка. Но не разбирам 100%-овата Ви увереност за това, което ще се случи след 10-20-30-40 години. На този свят само едно е сигурно, но то не е пенсионирането. Ако сте някакъв пророк, това би обяснило нещата, но едва ли е така.

      • Здравейте ВM,

        Благодаря Ви за споделената гледна точка.

        Няма да отговарям в детайли на съображенията Ви, защото току що завърших изчислениятата за резултатите на пенсионните фондове и осигурените в тях за 2017 г. и подготвям текст, в който ще отговоря точно на разсъждения от типа на тези, които споделяте и ще покажа, как тръгвайки от верни предпоставки, стигате до погрешни и дори вредни изводи.
        (Ако Ви интересува, мога да Ви съобщя, когато съм готов, вероятно в края на месеца)

        Сега искам само да изчистя едно недоразумение, което неволно съм създал, а именно, че “зная” какво ще се случи след 10-20-40 години. Не! Не зная и не познавам някой който знае.

        Правя две неща:
        а) първото, да пресметна вариантите с една и две пенсии за цял, 40-годишен период на осигуряване. Там където периодът отива в бъдещето, използвам допускания (за които от сега е ясно, че няма да се реализират така, както са направени)

        Защо го правя? Защото НИКОЙ не може да каже НИЩО смислено за пенсиите, освен ако не е смятал варианти за резултатите от пълен – 40-годишен период – на осигуряване.

        б) Второ и по-важно, показвам резултати, които биха се получили, АКО определянето на пенсиите остане такова, каквото е СЕГА в КСО.

        В този смисъл резултатите, които докладвам, не са пророчество или дори прогноза, а ХАРАКТЕРИСТИКА НА ЗАКОНА – ако този закон (КСО) се изпълнява така, както е написан – двете ви пенсии ще са гарантирано по-малко от една и никаква “диверсификация” няма да постигнете с осигуряване в УПФ, а ще замените една пенсия, която Ви защитава от инвестиционен риск и риск от дълголетие, с друга, по-малка и по-“некачествена”. Пенсията от УПФ не само ще намали пенсионните Ви доходи, но и ще Ви изложи на инвестиционен риск и риск от дълголетие.

        Да повторя, това не е прогноза, а резултат, който гарантират текстовете в КСО.
        Затова подзаглавието на материала, който пиша е “Кодексът срещу осигурените”.

        Надявам се да съм внесъл малко яснота.

      • Богомил says:

        Добре скалъпена Поръчкова Държавна лъжа!!!
        Как ли пък не да си дам 20 000 хиляди на тази Държава която граби народа си и ги Подарява на Партиите!!!
        Не вярвайте на манипул@торите!!!
        Много Елементарно съчинение или преразказ По Поръчка!!!
        ВерваМЕ Ви!!!

    • Ренета says:

      Когато сте болни откъде получавате пари ? Детските откъде се изплащат ? Хората с увреждания откъде получават пенсиите си? Когато сте на долечение в санаториум кой поема половината сума??
      Умните знаят отговора и не робуват на
      на пропагандата.

  7. Chavdar says:

    Толкова колко то ръ си внесъл, толко ще получавам, никой не ми е длъжен да плаща за мен, както и аз не съм длъжен да плащам за другите, Примера който давте е на мой гръб тя да взима тия повече пари, ЗАЩО АЗ ДА ПЛАЩАМ ЗА НЕЯ това е въпроса и пълното БЕЗУМИЕ.
    Я ми кажете ако на всички са кто нея, от къде държавата ще извади тези пари !??!?!?!
    Нали някой трябва да ги внесе. А и един пример не означава че това се отнася за всички, Кажете колко е била нейната партида във фонда и тога ще смятаме, дали това е така и дали може да бъде така както го казвате

    • Чавдар,
      Може да Ви учуди, но аз споделям напълно изходната Ви точка, а именно, че всеки трябва да отговаря за собствената си пенсия.
      Аз виждам нещата това да се случва така (Вие кажете къде не сте съгласен):
      Да носиш отговорност означава 3 неща:
      1) Да прецениш от рано с колко пенсия искаш да живееш (ако, дай Боже, достигнеш и надминеш пенсионна възраст);
      2) На колко пенсия можеш да разчиташ (или поне да се надяваш) от задължителната си осигурителна вноска, ако си я правил винаги в пълен размер (върху реалния си доход) и
      3) АКО пенсията (независимо дали една – от ДОО – или две – намалена от ДОО + пенсия от УПФ) не стига, какво ще направиш СЕГА – 10, 20, 30 години преди пенсиониране.
      Този пост, който коментирате и по т. 2) – На каква пенсия мога да се надявам? Резултатът е, че ДВЕ ПЕНСИИ У НАС СА ПО НЕОБХОДИМОСТ ПО-МАЛКО от ЕДНА и тази необходимост е заложена! предопределена! от закона.
      Така през 2015 промениха КСО като увеличиха правата на пенсия от ДОО, но не направиха нищо да се увеличи евентуалния размер на пенсии от УПФ.
      И не, случаят на жената не е изключение. ВИНАГИ и всякога, когато осигурителния доход расте с по-висок темп от доходността по партиди в УПФ две пенсии ще са по-малко от една – Вашата също, защото от 2002 до 30.09.2017 нарастването на СОДС (среден осигурителен доход за страната) е 7.9 % , а доходността, която всички са получили от вноските си в УПФ – едва 2.7 %. Това е. Всеки да си прави изводите, като знае какво да очаква.

    • Ренета says:

      Чавдар,с вашите пари издържате тези фондове,от които нищо не получавате и няма да получите реалното.Докато от НОИ се изплащат детските, пенсиите на родителите ни, болничните, пенсиите на хората с ТЕЛК, долечение в санаториум.Поради тези причини,а по информация от кухнята на фондовете си прехвърлих партидата.В момента тези фондове на кой с какво помагат ??!! Плащат комисионни на тези, които ги създадоха.Аз съм си бунтарче и 20 г.осигурителен стаж ми се губят.Не се осигурявах,но навремето можеше.От няколко г.имам застраховка,която е точно в инвестиционни фондове.А както е тръгнало ЕС може и да отмени въобще пенсионирането.

    • Joi says:

      Ако ви блъсне кола и станете инвалид ,от къде ще ви плащат? Сигурно от УПФ ? Тогава ще търсите правата си в НОИ ,нали? Ама когато сме здрави и получаваме високи доходи в момента сме много “яки” в мисленето си. Но когато паднем на земята и няма за какво да се хванем ,светът ни е крив .

  8. Manev says:

    Г-н Христов, явно трябва малко по натуралистично да обяснявате нещата.
    Примерно така:
    1) Ако внесете 100 лева в НОИ, а Манго внесе 0, накрая ще получите 70 лева от НОИ, а Манго 30. Колко несправедливо казат много хора.
    2) Ако внесете 100 лева в УПФ, а Манго 0, накрая Манго ще получи 0 – е това е справедливост, а вие ще почите своите пари – лични, неразделени с други и т.н. в размер на … 60 лева.

    Е избора е ваш – дали да делите с Манго или с:
    – изпълнителен директор
    – борд на директори
    – представителни разходи на по-низш мениджмънт
    – “обучение” на пишман инвеститори как се инвестора на борсата

    The choice is yours

    • Г-н Манев,
      Явно сте прав – надценявам капацитета на някои читатели да мислят, вместо да повтарят мантри.
      “Манго”, а и не само той ще получи точно НИЩО от НОИ, ако няма
      – осигурителни вноски в НОИ поне за 15 години и
      – ако не е станал на 67 годишна възраст.
      Това се отнася и да Иван
      Иначе, всички останали, които изброявате си отчисляват от “Вашите” пари всеки божи ден в течение на 40 години.
      Та с Вашите пари в УПФ въпросът стои така: “Имаш крава, но я дои друг”
      Съгласен: The choice is yours. Аз само показвам какво става при единия и при choice. Приятна неделя! и благодаря за съвета – ще гледам да я карам по-нагледно в бъдеще.

      • Dida says:

        Здравейте, Г- Христов. Напълно съм съгласна с Вас.Убедена съм че , събраната сума по УПФ е малка и тя не е достатъчна за една мин. пенсия , защото се събира от 2000г. Тогава беше дълго време 2 %. После стана 5%.Събраната сума по партида с една средна брутна заплата, като я пресметнат по техните формули/ 4 000/1000Х 4=16 лв. допълнителна пенсия е доста по -малко от 75 лв . от НОИ.Моят въпрос от дълго време, който задавам към няколко институции и нямам отговор е свързан с ППФ.Какво става с тази сума, ако не можеш да се възползваш от ранно пенсиониране 2-ра кат./15 г./ и продължаваш по масовата 3- та, защото от песионните фондове отговарят, че няма да ги изплащат, след като се пенсионираш по масовата 3-та Логиката показва да се спрехвърлят сумите в НОИ. Сроковете за ППФ същите ли да както приУПФ,или това става при самото пенсиониране, както е при Филипова/ горе/, въпреки , че тя е имала избор първо да получава от Пенс. фонд нещо малко до навършване на години з 3-та, след това да иде в НОИ.Докато за случая , който питам нама избор.Блгодаря, че бяхте ме насочил с вашите статии и питах и устно и писменно НОИ. ППФ. МТСП , но няма еднозначен отговор, подплатен със насочване към дадензакон , наредба , правилник или др.Ако нещо ви е попаднало пред очите пишете Благодаря

      • Здравейте,

        В случай на осигуряване в Професионален пенсионен фонд и ако не Ви е отпусната пенсия, имате следните варианти:
        а) Да прехвърлите партидата си от ППФ в НОИ сега (чл. 4в – КСО)
        б) Ако не го направите, при пенсиониране можете да направите едно от две неща:
        б1) Да изтеглите сумата по партида в Професионален фонд еднократно (наведнъж) или
        б2) Да прехвърлите партидата си в професионален фонд в УПФ (ако не сте я закрили предварително)
        Вж. КСО, чл. 172
        КСО – http://noi.bg/legislationbg/codes
        Наредба по чл. 179 – http://www.nap.bg/document?id=1469
        Дано да Ви е полезна информацията. Желая Успех. лх

      • iv says:

        Явно с математиката не сте добре, г-н Кристофф. НОИ дава 60% от вноските от осигурителния ви доход за пенсия. НОИ не прави инвестиции и няма увеличение на доходността си. Докато УПФ инвестират и увеличават парите по нашите ЛИЧНИ сметки. Лично за мен сумата се е увеличила с 350 лв. за година само от инвестиции. Така че не рекламирайте НОИ, защото аблуждавате хората. Дано да са ви платили достатъчно от НОИ за да ги рекламирате!

      • Вноските Ви в НОИ са нараствали всяка година със 7.9 %. А тези в УПФ – с 2.7% Така че си правете сметка Разбира се аз съм последният, който ще Ви попречи да се обесите, щом така предпочитате

  9. Ivanov says:

    Пенсионер съм от 2000год.Миналата година си прехвърлих парите отУПФ в НОИ,които са около 7хил, и пнсията ми се увеличи само с 10лв,а колеги пенсионери след 2004,05,06год с около от80 до100лева.И какво ще стане с парите които имам след като навърша пенсионна възраст.В момента съм на 58.

    • Съвет: Не експериментирайте с пенсиите си – консултирайте се ПРЕДВАРИТЕЛНО! И не, аз не давам индивидуални консултации – но ако някой иска – ще потърся къде да го насоча.

      • iv says:

        Ви ще се обесите като видите пенсията си! Съжалвам!

      • Не можахте да познаете

      • iv says:

        Какви 7.9 % бе? Вноските са се увеличили само с 1% така че това е пълна лъжа!

      • Айде първо четете, после пишете – Става ли?

      • Georgi Georgiev says:

        Искам да ви питам !Аз съм военен водолаз и имам 15 години водолазен стаж,но не мога да се пенсионирам,защото сложиха и възраст и аз я достигам след 3 години !Според вас добре ли е да си прехвърля фонда към НОИ,защото след 3 години при пенсионирането не знам дали ще може вече да се прехвърля към НОИ ?

      • Въпрос на сметка, г-н Георгиев, дали е добре или не да прехвърлите осигуряването си в НОИ Не давате необходимите данни Можете да се запознаете как да си направите сметката в предходните ми постове

    • Иван Иванов says:

      Аз също съм пенсионер от 2002г/1 – ва категория , като воиннослежещ/.и продължавам да работа.
      Преди две години исках да прехвърля средствата си от УПФ в НОИ,но ми отказаха.
      Мои колеги,които се пенсионираха през 2009г.ги прехвърлиха и получиха по 70-80 лв.към пенсията.
      Защо се получава това?
      Когато поисках да си изтегля сумата,която се беше натрупала ми отговориха,че това може да стане когато навърша пенсионна възраст.
      Сега пак ще опитам да ги прехвърля и ще видя какво ще стане.

  10. ng says:

    Прехвърлих фондовете си в НОИ през Юли 2017, не съм пенсионер и работя. Не съм уведомила счетоводството, че съм ги прехвърлила. Във фиша ми фигурират удръжки за ДЗПО 2,2 и 2,8%. Какво се прави в случая? Какво рябва да направи счетоводителката ни? Предварително благодаря.

    • Ами нормативно не е уредено какво се прави като НЕ се изпълнява закона.
      На Ваше място бих отишъл в НАП с Входящия номер на Заявлението си от юли 2017 и да ги питам “Какво става”? Най-вероятно технически пропуск от тяхна страна. В НАП е топката.

  11. Иван says:

    Мнение: Аз също мисля, че осигуряването в УПФ е малко по добрия вариант. Ще се опитам да онагледя със цифри. На 43 години съм. Осигурявам се ( средно) за всички години с доход над 1300 лв. Говоря средномесечен доход за целия период. Освен това, имам в УПФ 8000 лв и доходност 1400 лв, към днешна дата. Тъй-като ” планирам” и искам да получа висока пенсия, ако доживея, от една година си правя и ДЗПО от 100 лева месечно. Освен това и застраховка “Живот ” до пенсиониране. И понеже не очаквам от държавата, и “Манго” не ми е виновен, ще получа толкова, колкото съм спестил и “планирал”. Който много отделя, много ще получи!

    • Здравейте Иван,

      Благодаря, че споделяте своята логика. Много добре и правдоподобно звучи, НО – винаги има едно, НО, нали?
      В случая, “който много отделя, много ще получи” е вярно ПРИ РАВНИ други условия. А другите условия не са равни “Другите условия” са основно две – такси и доходност. И пенсионните фондове и застраховките живот у нас са пладнежки грабеж – доходността е под пазарната, която бихте могли да получите ако знаете как, а таксите са над пазарните. Който иска да знае “как”. – пита Желая Ви успех!

    • Vera Gerginn says:

      Българите не получават ли държавна пенсия ако нямат доходи

  12. Иван says:

    Няма да споря с Вас, само ще добавя, че при сериозна инвестиция в УПФ, в ДЗПО, и в застраховките, доходността ” избива” и изяжда таксите още след първата година, от опит Ви го казвам. И понеже, гореписащите се изказаха, че ” Манго” е виновен, за да разбивам стереотипа, че ” храним Манго” не е дотолкова вярно, както ви сте обяснили. Законът е равен за всички и гласи: Всеки ( тук е и “Манго” който е внесъл 15 години осигурителни вноски и има възраст 67 години, ще получи пенсия ( държавна). И аз не съм българин ( етнически) но това не ме прави по долен ( при равни други условия)…..

    • Здравейте Иван,
      И аз, като Вас, вярвам, че човек заслужава достойни старини независимо от етническата си принадлежност. Затова всеки има право, пак независимо от етноса си, на вярна, точна и неподвеждаща информация, за да може да вземе решение и направи избор при познаване на възможните последици.
      Има едно нещо, което, изглежда, и двамата споделяме, но не сме го изказали. Струва ми се, че можем да формулираме така:
      “Независимо от това дали се осигурявате само в НОИ или и в НОИ и УПФ и дали ще получите една или две пенсии, пенсиите от задължителните осигурителни вноски няма да са достатъчни за достойни старини (както го разбира всеки за себе си). Затова е добре, овреме, всеки да се погрижи за себе си като спестява и инвестира свръх и над задължителната осигурителна вноска”. На едно мнение ли сме до тук?
      Вие, изглежда, точно това сте и направил, като сте избрал доброволни пенсионни фондове и животозастраховка. Смятате, че таксите си заслужават.
      Ще кажа – зависи с какво сравнявате. Тук не споделям Вашата оценка и се опасявам, че се заблуждавате. Без да налагам мнение – само споделям, как мисля аз:
      За да преценя дали доброволен пенсионен фонд или животозастраховка са добро решение за мен, сравнявам с алтернатива, която ми е достъпна. Достъпната за мен и за Вас алтернатива е инвестиране в “глобално диверсифициран портфейл, подходящ лично за мен, при възможно най-ниски такси”. Резултатите съм показал на картинка специално за Вас, в статията “Оти ручахме жабетата…”
      Освен че дългосрочната доходност на портфейла-еталон е по-висока за периода 2004-2017, бихте могли да имате тази инвестиция за 0.7 % годишно от активите. За да имат ДПФ, всички “ощетени” в ДПФ, са плащали общо по 1.5 % годишно от активите или два пъти по-висока цена за по-ниска доходност.
      Философията и инвестиционната стратегия, която следвам за себе си е най-кратко и ясно описана в брошурата на Бил Бърнстийн “АКО МОЖЕШ или как младите да забогатеят бавно”. В случай, че Ви интересува, мога да Ви я изпратя (на български ез, 29 страници). Но трябва да поискате, защото не искам да Ви “спамирам”. Желая Ви здраве и успехи! С уважение: лх

      • Я ми я пратете и на мен тази брошура, че ми стана интересно. Мейла ми е isvev@abv.bg Предварително благодаря.

      • Ивайло Киров says:

        Моля, ако е възможно да ми изпратите брошурата на Бил Бърнстийн и на мен на kkain@abv.bg. Благодаря предварително.

  13. Иван says:

    Да, така ….на точно мнение и еднакво сме по отношение, че дори 2 пенсии ще са по малко ( като размер и количество), ако човек дългосрочно не мисли за пенсионирането си. Ще се отклоня за момент как при един разговор с възрастен немец ми каза следното: Моето момче от 18 годишна възраст ” инвестирам” в пенсионирането си. Ако много хора мислеха по този начин, нямаше и да се сърдим на Лиляна Павлова, която каза долу/горе ледното: Ако работите достатъчно, няма да имате нужда и от пенсии….разбира се тя се изказа “иносказателно”, но други хора я разбраха буквално…..та да се върнем към пенсиите…..Мисля, че отдавна се интересувам за “достойните си старини”, точен термин, който и аз използвам!!!! Вижте нямам дълбоки познания по “икономически термини”…но от скоро следя за алтернативните доходности, разбира се и човек както се казва да “захлеби” за да мисли за “екстри” по пирамадата на Маслоу…..Понеже имам и ПИК от НОИ, следя активно и там каква е прогнозната ми пенсия, за скромния си “стаж от 16 години и възраст от 43 години, към днешен момент имам пенсия 174 ( държавна) и 57 от УПФ, ако съм някой калпазин, ще кажа ” Стига ми тая награда!!!…..Не че съм алчен, но искам най/доброто за себе си и децата си, та…ок, изпратете ми инфо по отношение на брошурата на Бърн Брийнстийн, с удоволствие ще я чете, а и не само…..ако е за мен ….ще помисля и по отношение на инвестициите…..

    • Vera Gerginn says:

      Да, добре казано. Но инвестирането може и да бъде частен песионен фонд, нали. Всеки може да си отвори частен пенсионен фонд, не е ли така

  14. Дида says:

    Здравейте професоре! Блсгодаря за информацията / чл.172 КСО, ДПОК и Нсредба чл 179/. Чета под друга ваша статия, адашката Д. Тотева, също се вълнува от ППФ. Дано и тя се ориентира в този лабиринт.Но както казваше баща ми / лека му пръст/ закон не се разказва, закон се ЧЕТЕ. Мола ви, не обръщайте внимние на тези, които Ви нападат. Така е в живота.Колкото си по- незнаещ и неможещ, толкова си по- креслив и се налагаш, за да изпъкнеш. А не знаеш колко малко знаеш.Знаещия е възпитан и малодушен.Пред него стои армия от арогантни протаци. Чест Ви прави, че споделяте част от знанията си с нас.Но помнете насила се взема, но надилане можеш да дадеш /знания/.Сега по същество:
    1. Прехвърлих УПФ в Сребърния фонд преди 1 г. Във фиша нормално е да не се вижда, защото НАП не са упълномощени да уведомяват фирмите. Но защо и в партидата на НОИ, където влизам с ПИК няма движение. Там е показана и пълна и намалена пенсия. Което пък е добре, защото виждам разликата.
    2 Разликата е 105 лв. при последния СМОД. Сумата към ДЗПО мисля да към 4 хил./ не съм сигурна дали беше толкова/. Как се определя допълнителната пенсия от ЧПФ – 4 000/1000Х4,5/.на месец Така ли или греша нещо. Нещо изтървам , не ми е ясно. Прсвилно ли съм прехвърлила УПФ към НОИ или е грешка?
    3.Суми внесени за 3 год.от работодателя по ДПФ. , които вече не се внасят, кога се теглят:
    а/ при пенсиониране в пълен размер
    б/ 5 г. преди пенсия с приспанат данък ЗОДФЛ- 10%
    Бъдете жив и здрав. Блсгодаря Ви ./да

    • 1… “Но защо и в партидата на НОИ, където влизам с ПИК няма движение. Там е показана и пълна и намалена пенсия.” Нормално е да ни виждате “движение” на страницата на НОИ. В нея не се показва размера на осигурителните вноски, а размера на пенсията.
      За да се убедите, че прехнърлянето е извършено както сте заявила, вижте си фиша за заплата. Там трябва да има 0 на реда “Осигурителна вноска ДЗПО”, ако прехвърлянето е извършено.

      2. За оценка на пенсия от УПФ използвате калкулатора на Allianz. Той показва по 4.02 лв. месечна пенсия на 1 000 лв. по партида. Правилно прилагате формулата. 4 000 лв. делено на 1 000 = 4; 4 x 4.02 = 16.08 лв. месечна пенсия от УПФ.
      Значи отказала сте се от 16 лв. за да получите 105 лв. Добра сделка. Ха сега споделете числата си с всички, които смятат, че две пенсии са повече от една. Точно обратното – Две пенсии в България са винаги по-малко от една, докато действа този КСО.

      3. Да – можете да си търсите пенсията от ДПФ 5 години преди да навършите възрастта за пенсиониране по държавното обществено осигуряване.

      Желая Ви успех и, моля, споделяйте с Ваши познати, които могат да се окажат ощетени от Пенсионните фондове поради незнание.

    • Vera Gerginn says:

      Не наричайте хората простаци.

  15. Дида says:

    Благодаря
    В ПИК на НАП виждам размера на ДЗПО в лв. по месеци.
    В ПИК на НОИ виждам в декларации подадени след 2004 г.,-размера на ДОО ,ТЗПО и УПФ като %, пак по месеци. До скоро в УПФ се разнасяше
    2.2 и 2.8%.-лична и от работодател.
    Сега при прехвърляне в Сребърния фонд е 0
    Благодаря, че ме насочихте косвено в статиите си.Жив и здрав.
    А думата простаци я използвах АЗ, не Вие.Отнася се за хора, които се припознават, разпознават си партизанското име и без да ги търсим гузно налазват от някъде и се намесват в чужди разговори.
    Приятен ден. Ще следя с интерес Вашите статии.

  16. Лични сметки says:

    Пример за 1 категория труд при следните условия:
    ————————————————————————
    – Ранно пенсиониране на 52 г. – 1 категория труд с 10 000 лв. в УПФ

    Вариант 1 – Прехвърляне на вноската от 10 000 лв. в НОИ преди пенсиониране.
    – Води до реално повишение на пенсията с 80 лева на месец.
    До навършване на 67 г. ще съм получил 80 лева x 12 месеца x 15години =14 400 лева в брой.

    Вариант 2 – Без прехвърляне на вноската от 10 000 лв. в НОИ
    До навършване на 67 г. ще съм получил 0 (нула) лева в брой.

    Доходност:
    – За моите 10 000 лева при средна доходност на УПФ за 2017 г. от 4,39 процента ( по информация на вестник Капитал за първата половина на 2017г.) фонда ще ми даде 439 лева за година.
    – За моите 10 000 лева НОИ ще ми даде 80х12= 960 лева за година, което значи 9,6 процента т.е по-вече от 2 пъти (960/439= 2,187)

    Какво става при навършване на 67 години:
    В първия случай тази добавка към пенсията ще е станала 100-110 лева, вследствие на ежегодните увеличения на пенсиите през тези 15 години, които ще ми се изплащат до живот.
    Във втория случай ще имам 10 000 лева + доходност върху тях от 4,39 процента за 15 години от 6600 лева = 17 000 лева които мога да харча както си поискам (да ги изтегля наведнъж или добавка към пенсията от 1000 лева на месец), но като свършат тези 17 000 втората пенсия спира. Или приравнено към първия случай, има пари за 14 години по 100 лева на месец.
    Всеки има право на избор какво да предпочете.

  17. Габи says:

    И аз се сдобих с ПИК от НОИ и разбира се, днес съм на съответната страница ! Аз съм жена, родена 1963 г. – с получени резултати: пълна пенсия – 350,00 лева; двете заедно – 294.00 лева. Е това е, здраве му кажи !

    • Мога ли да Ви цитирам? Ако аз съм Ви стимулирал да поискате ПИК, моля не забравяйте да пиете чаша вино за мое здраве – все пак ще разполагате с 56 лв повече

      • Габи says:

        Мога да кажа само едно: БЛАГОДАРЯ ! Разбира се прочетох веднага Вашия отговор, но като се “втурнаха” и други две колежки, като се откриха едни пропуски в осигуряването, стана една …….. Едната вече подаде заявление в НАП за прехвърляне, а с другата е проблем – липса на 5 год. 6 мес. осигуряване !!!!! Нямам думи !

  18. Marinela says:

    Здравейте, г-н Христов! И аз като колежката съм родена 1963 г. Следващата седмица ми предстои да посетя НОЙ и ще си прехвърля партидата от УПФ в НОЙ. Смятам да се възползвам от ранното пенсиониране за учители, но все още не зная какво ще се случи, дали ще имам право на актуализация на пенсията , след като навърша годините си за прослужено време и стаж. Ще ви бъда благодарна, ако споделите. Не се съмнявам в компетентността Ви!

  19. Чоко says:

    Това какво ще вземаме си е наша работа.Определено няма средства.Вече и хората, който са извън България за сега не възнамеряват да се връщат. Писна ни от хора, който ни “помагат”.

  20. Пламен says:

    Изчислих си прогнозната пенсия към момента чрез сайта на НОИ и за 12г.11м. трудов стаж /роден съм 1984г./ ще получавам около 141лв от НОИ и около 107лв от УПФ. По-добре от две места, от колкото от 1. Така мисля, защото нямам много доверие на НОИ като знам, че в миналото парите на бъдещите пенсионери са били оглозгани.

    • Парите Ви в УПФ ги глозгат всеки Божи месец сега

    • За Вас е най разумно да спестявате и инвестирате извън пенсионните фондове в Б-я Под “107” вероятно имате превдид сумата от двете пенсии, защото е невъзможно към момента да имате пари в УПФ, от които да Ви плащат 107 лв пенсия от УПФ Бъдете здрав!

  21. Михаил says:

    Здравейте,
    От справка ми в НОИ разбирам , че:
    Прогнозна пенсия с намаление за периода на осигуряване в УнПФ: 199.28 лв.
    Прогнозна пенсия в пълен размер от фонд ‘Пенсии’ на ДОО: 268.57 лв.
    Или разлика близо 70лв. По партидата си в УПФ имам малко над 10 000лв.
    Как мога да разбера колко би била месечната ми пенсия от УПФ при такива средства по партида?
    Някъде давахте пример от порядъка на 4 лв. пенсия при натрупани 1000лв. по партида . което предполага 20 години за да се изчерпи партидата.
    И другия много важен въпрос е тези средства по партида в УПФ , какво се случва с разликата ( остатъка ) в случай на смърт на пенсионера?
    за НОИ е ясно – паритети отиват в общ кюп. Така ли е и при УПФ?

    • 1) Каква пенсия можете да очаквате от партида по УПФ?
      Отговорът не е прост, защото кодексът още не е регламентирал фазата на изплащане. Обсъждат се варианти в момента, но за Ваша ориентация да ги ограничим до два:
      – пожизнена пенсия от УПФ (по-ниска)
      – срочна пенсия от УПФ (по-висока)
      За пожизнена калкураторът на Allianz дава 4.02 лв. месечна пенсия – вж.
      https://www2.allianz.bg/owpodshares/owpodcalc/
      2) При смърт на пенсионер –
      2.1 НОИ: овдовелият съпруг получава “вдовишка добавка” към собствената си пенсия в размер на 26.5 % от пенсията на почиталия.
      2.2 От УПФ
      – ако изберете срочна пенсия, наследниците Ви получават остатъка по партида – ако има и колкото има
      – ако изберете пожизнена пенсия от УПФ, никой не получава нищо след като починете, дори и това да е 1 ден след като Ви е отпусната пенсията.
      Това е.

  22. Анонимен says:

    Адмирации за прилаганите усилия.
    Актюер съм от 20 години, и в момента част от доходите ми са от един ПОД, НО този пладнешки грабеж не мога да разбера как и кой продължава да го толерира. Всичките мастити експерти заблуждават хората, което се вижда и от коментарите по_горе. НЯМА ЗДРАВ РАЗУМ.

    • Анонимен, благодаря за оценката. Е, как да не чожете да разберете – за едни 180 млн.лв. годишно става дума (платени от ощетените в пенсионни фондове, за да НАМАЛЯТ пенсиите им).

      • Diana says:

        Здравейте. Ако може и аз да попитам:
        1. Във фирмата ни работят много пенсионери, които ги осигуряваме и в ППФ. Как колегите ни могат да се възползват от тези суми?
        2. Ако колега ни донесе заявление за прехвърляне на средствата от УПФ в НОИ, във фиша му трябва да изчезне вноската за УПФ, но тази за ДОО да е увеличена, както е на родените преди 60-та?

      • Здравейте Diana,
        1) Осигурявате ПЕНСИОНЕРИ в ППФ? Значи те вече са се пенсионирали по-рано от стандартната пенсионна възраст. Тогава имат 2 варианта:
        а) Да прехвърлят партидите си от ППФ в ДОО и да получат увеличение (ненамаление) на държавната пенсия след достигане на пенсионна възраст иЛИ
        б) Да прехнърлят партидите си от ППФ в УПФ.
        2. Да, но колегата Ви няма нужда да Ви носи нищо- Ако е подал Заявление в НАП, НАП трябва да Ви уведоми да внасяте цялата осигурителна вноска (и за сметка на работодателя и за сметка на осигурения) във фонд “Пенсии” на НОИ.
        Тогава във фиша на заетия на реда “осигуряване в ДЗПО” (УПФ) трябва да има нули, а на реда за осигуряване в ДОО да се появят суми, все едно човекът е роден преди 1960 г.

      • Diana says:

        Много благодаря!
        (Колегите са първа кат.труд и се пенсионират по-рано, но продължават да упражняват същата професия – в авиацията е така, млади колеги пенсионери 🙂

  23. Tania says:

    Здравейте,
    Аз съм жена, родена през 1961 г. и имам право до края на 2018 г. да избера промяна в осигуряването.
    Имам следния въпрос към Вас, който може би и други хора си задават:
    Ако сега подам заявление за избор за промяна на осигуряване от ДЗПО в УПФ във фонд “Пенсии” на ДОО, кога ще се прехвърлят натрупаните до момента средства по моята лична партидата в УПФ към НОИ? И коя сума ще се прехвърли – с натрупана доходност или без нея?

    • Здравейте Таня,

      Редът е следния: 1) Подавате Заявление в НАП:
      2) НАП започва да превежда цялата ви задължителна вноска от месеца, следващ месеца на подаване на Заявление
      3) НАП уведомява Вашето пенсионно дружество да прехвърли средствата Ви по партида в Сребърния фонд

      И да, цялата сума попартидата ви – и вноски и натрупан доход – се прехвърлят в Сребърния фонд В замяна получавате право на пенсия от ДОО в пълен размер, все едно никога не сте се осигурявала в УПФ

      И вземете предвид, че вноските ВИ В НОИ ви носят право на пенсия, което се индексира с нарастването на средния осигурителен доход за страната (нарастването е 7.8 % годишно от 2002-2017) докато доходността, получена от осигурените в УПФ за съща период е 2.7% То и затова две пенсии са по-малко от една

      • Tania says:

        Благодаря, за отговора!
        Това е много полезна информация, от която ще се възползвам. Проверих как стоят нещата, ако се пенсионирам сега – в НОИ резултатът е +154 лв. при пълно осигуряване в НОИ. (589 лв. с намаление при осигуряване в УПФ и 743 лв. в пълен размер от ДОО.
        В пенсионният фонд безсрочната ми пенсия ще бъде от порядъка на 84 лв.
        Определено си заслужава прехвърлянето.
        Още веднаж, благодаря!

  24. Galya says:

    Здравейте! Аз съм родена през 1961 г и съм с ТЕЛК 79%. Мога ли да изтегля част от средствата си в УПФ ?

  25. Преслава Узунова says:

    Щом и учителите пишат “НОЙ”, жална ни майка…

  26. Константа Маринова says:

    Браво

  27. Мавродинов says:

    проверявате фиша за месечната си заплата. В него НЕ трябва да има удръжка на реда, означен като “осигурителна вноска в ДЗПО”….. Промяната става, ако уведомете счетоводителя! Няма да стане автоматично, само с отказа в НОИ!!!

  28. Ганчев says:

    Г-н Христов, бихте ли ми отговорили на един фундаментален въпрос: след прехвърлянето на средствата ми от УПФ в НОИ ще получа ли ненамалена пенсия за ЦЕЛИЯ МИ ОСИГУРИТЕЛЕН СТАЖ (включително този, когато съм правил вноски и в УПФ) или ще получа ненамалена пенсия САМО ЗА ПЕРИОДА СЛЕД КАТО СЪМ СЕ ПРЕХВЪРЛИЛ В НОИ, а за предишния ми осигурителен стаж ще ми я изчислят с намаление? Това е изключително важен въпрос, тъй като ако отговорът е първият, то вие сте напълно прав – независимо от момента, в който се прехвърля към НОИ, ще имам пълна ненамалена пенсия. Ако обаче е вторият отговор – то 15 години в УПФ примерно ще ми бъдат изчислени с намаление, а 10-те последващи в НОИ без намаление, което е доста различно. Моля ви за ясен отговор на въпроса, ако разбира се, съм го задал ясно.

    • Г-н Генчев,

      Отговорът но въпроса Ви е ДА
      След отказ от осгуряване в УПФ, Вие:
      А) насочвате цялата си осигурителна вноска към НОИ занапред и пенсията Ви няма да бъде намаляване занапред и
      Б) Прехвърлята средствата си по партида, натрупани до момента в държавния “Сребърен фонд” и пенсията Ви назад в годините също няма да бъде намалявана.
      С прехвърлянето на осигуряването си към НОИ, Вие заличавате факта, че въобще някога сте се осигурявали в УПФ.

      • Ганчев says:

        Благодаря за отговора. Търсих ясен отговор на този въпрос в различни публикации, но не намерих. А той е в изключителна подкрепа на вашата теза, която споделям. Простото ми изчисление показа, че ако съм в УПФ пенсията ми от НОИ ще бъде намалена с 20 % – частта на вноската ми към УПФ. Дори при минимална пенсия от 200 лв това прамв минус 40 лв. А УПФ-то днес прочетох, че ще ми даде 30… Ето, че съм на минус с 10 лв на месец, без да броим инфлацията върху пенсията ми от УПФ, която няма да се индексира с нея. Единствено ме спираше дали не е късно, защото вече доста години съм бил в УПФ. След като ще получа изцяло и за целия си стаж НЕНАМАЛЕНА пенсия (дано сте сигурен) колебанията ми отпадат. Успехи и дано повече хора се запознаят с тезата ви.

  29. Ганчев says:

    И ще ви помоля, ако може при отговора си да се позовете на някакъв законов текст – макар, че не съм юрист, бих искал да съм сигурен в отговора ви. Иначе напълно подкрепям казаното във вашия текст и съм на вашето мнение – именно затова смятам да бягам от УПФ.

    • Наредба за пенсиите чл.21а То и логиката го показва Като прехвърляте натрупаните по партида средства, Вие все едно прехвърляте и осигурителните си вноски от миналото Вижте и КСО, чл 70 Бързам за летището в момента за по-подробен отговор

    • За да сте сигурен, питайте и в териториалното поделение на НАП как процедират Ще Ви отговорят същото

  30. […] Как да се отървете от измамата УПФ съм посочил тук. […]

  31. Роми says:

    Здравейте, и аз искам да ви попитам следното. Осигурявам се в УПФ, родена съм 1962 г. Имам ТЕЛК и съответно отпусната пенсия за инвалидност и работя по 4 ч. Към момента тази инвалидна пенсия е на база осигурителния ми доход в НОИ. Ако предприема прехвърляне на средствата от УПФ към НОИ дали ще ми бъде преизчислена инвалидната пенсия на база новите постъпления от този фонд?

    • Здравейте, Да, би трябвало да се увеличи инвалидната Ви пенсия, защото тя е % от полагащата Ви се държавна пенсия. Държавната Ви пенсия е изчислена с намаление. ЗА ТОЧЕН и КОМПЕТЕНТЕН отговор, вкл. необхдими документи и срокове, моля попитайте в териториалното поделение на НОИ ПРЕДИ да правите каквото и да било. Успех!

  32. Богомил says:

    Добре скалъпена Поръчкова Държавна лъжа!!!
    Как ли пък не да си дам 20 000 хиляди на тази Държава която граби народа си и ги Подарява на Партиите!!!
    Не вярвайте на манипул@торите!!!
    Много Елементарно съчинение или преразказ По Поръчка!!!
    ВерваМЕ Ви!!!

    • Нямате никакъв проблем, Богомил Всеки си използва това, което има между ушите за да направи това, което смята, че е най-добро за него. След това си носи последиците. За Вас последиците са, че ще се радвате на намалена пенсия, с което ще окажете неоценима услуга на някой бъдещ финансов министър Бъдете здрав и дълголетен.

  33. Павлина says:

    Здравейте! Дали бихте могли да отговорите на въпроса ми?Съпругът ми почина,а преди време си прехвърли средствата от УПФ към НОИ-КАКВО СЕ СЛУЧВА СЕГА С ОСТАТЪКА ОТ ПАРИТЕ МУ ?

    • Здравейте Павлина,
      Моите съболезнования за загубата.
      При изложените обстоятелства, Вие имате право на
      а) наследствена пенсия от съпруга си, която можете да започнете да получавате 5 години преди да навършите пенсионна възраст и
      б) “вдовишка добавка” към личната си пенсия, която е в размер на 26.5 % от пенсията, на която съпругът Ви би имал право.

  34. Georgi Georgiev says:

    Здравейте !Както ви казах,аз съм военен водолаз !Имам 15 години водолазен стаж и по старите правила можеше да се пенсионирам,но въведоха и възрастова граница и по нея ще мога да се пенсионирам след 3 години.Въпроса ми е:Мога ли да прехвърля парите си от УПФ към НОИ,които до момента са 10000 лева ?До колкото разбрах,тази година тези ,които имат по малко от 5 години до пенсиониране,могат да си прехвърлят парите от УПФ към НОИ .Дали ако не прехвърля парите си в НОИ,след 3 години когато се пенсионирам,ще мога да ги прехвърля тогава,при самото пенсиониране ?

    • Г-н Георгиев,

      Можете да прехнърлите парите си по партида в УПФ до края на 2018 г. най-късно. При пенсионирате НЯМА да можете.
      Според калкулатора на Allianz от 10 000 лв. по партида можете да очаквате по-малко от 42 лв. пенсия от УПФ месечно. Ако не се прехвърлите до края на годината, държавната ви пенсия ще бъде намалена с повече от това, което може да се надявате от УПФ.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s