Клептобанкиране в България – причинители, диагноза и лечение I

Оплескали сте я докато ме е нямало. Отгледали сте си чудовище, което ви бърка в джобовете, сяда първо на масата ви вечер – ако остане нещо, може да вечеряте и вие. Накрая може и да ви изрита от двустайния, купен на кредит, стига да поиска. Наричате го банки, банкова система и други купешки думички.

В България няма нормално банкиране, а клептобанкиране. Да имаш банков лиценз в България означава да имаш лиценз да крадеш. Обяснявам го от три години. И го показвам. Но ако Вие – да, Вие, драги читателю – сте си избрали да ни Ви пука, кой съм аз, че да Ви съветвам друго.

Ако на някой все пак му пука – за себе си, за семейството, за децата, твърденията, илюстрациите и доказателствата, които ще приведа в кратка поредица може да представляват интерес. Който проследи поредицата – публикувана веднъж седмично, в неделя – ще получи като бонус програма от 7 точки. Със 7 прости стъпки можем (да, можем, но само заедно) да прекратим клептобанкирането в България.

Днес е увода. Нека започнем с три аксиоми, които не се нуждаят от доказателство.

Първо, взетите кредити трябва да се връщат, в срок и в пълен размер, както е по договор. Е, не всяко листче, което сте подписали с банка е договор, но да не прибързваме. Единственият начин да не се връщат кредитите е да се съгласите банката да не ви връща депозитите. Мераклии? Не виждам.

Второ, нито се изненадвам, нито се сърдя на кучето, че лае. По същия начин не съм удивен или сърдит, че една банка е на пазара за да печели. Има, обаче, два начина да печелиш. Единият е ала-Apple. Създаваш и продаваш нещо, което хората искат, ценят и доброволно се разделят с парите си, за да го имат. Другият начин е ала-Топлофикация. Давам, не давам топло – вземам ти колкото ти кажа. Така и с банките у нас. Живеят си по модел “Топлофикация”. Да крадеш е по-лесно. Да печелиш без да крадеш – по-трудно.

Аз съм за това – банките да печелят защото ми предоставят продукти и услуги, които искам. Не съм съгласен да ме крадат. А Вие, читателю?

Трето, няма бизнес, който да е преуспял във вражда с клиентите си, както някои банки в България се опитват. Колкото по-бързо го разберат – толкова по-добре. Нека само напомним за звукозаписната индустрия. Да, затвориха Napster, но колко CD-та се купуват днес?

Дочуване, до другата неделя.

Leave a Reply

