Лихви по ипотечни кредити – челен опит в поправка на грешките

Банките не са точно безгрешни. Това е известно. Може би по-малко известно е как се поправят грешките в две страни от една и съща общност – Европейската. Става дума за България и Великобритания.

“Файненшъл таймс” съобщава, че банката Клайдесдейл в течение на 18 месеца начислявала по-малко лихва от реално дължимата на 18 000 свои клиенти с ипотечни кредити. Когато разбрала за грешката си миналия юли, банката увеличила месечните вноски на клиентите за да навакса в събирането на сумите. За някои клиенти месечната вноска се повишила с повече от 200 британски лири (над 450 лв.) на месец. Недоволните клиенти сигнализирали службата за решаване на финансови спорове – Финансовия омбудсман, който отсъдил в полза на кредитополучателите. На потребители били възстановени хиляди лири, съобщава вестника на 4 март т.г. От възникването на проблема до решението му – в този случай благоприятно за клиентите – изминали осем месеца.

Или да вземем друг случай. Британският Дейли мейл от 22 февруари т.г. съобщава, че над 300 000 клиента ще получат обратно средно по 1 600 британски лири (3 632 лв.) от своя кредитор – банката Халифакс. Кредиторът се е съгласил да върне на клиентите си общо 500 000 британски лири (1.1 млн. лв.). Причината? При отпускането на ипотечни кредити с плаваща лихва през 2004-2007 г. банката е оставила впечатление у клиентите си, че лихвата няма да нарастне с повече от 2 % над основния лихвен процент на Английската централна банка без да ги предупреди предварително. Всъщност, в края на 2008 г. този “таван” бил променен на 3 %, но клиентите не били уведомени. Някои не разбрали, че от януари 2009 г. плащали по 3 % над основната лихва на британската централна банка. Заради недуразумението, банката е влязла в споразумение с Финансовия регулатор да компенсира клиентите си, които може и да е подвела – без да признава вина.

Същото и у нас. В края на 2008 г. някои банки у нас, установили, че са сгрешили: отпуснали ипотечни кредити на свои клиенти при плаващ лихвен процент плюс надбавка. Това било по грешка. И поправили грешката си. Уникредит Булбанк, например, започнала да начислява още едно събираемо към двете по-горе. Нарекла го “премия”. “Премията”, която не фигурира в договорите на клиентите от преди м. ноември 2008, първоначално била 1 %, после 2 % докато стигне (за някои) 4.5 % на 1 април 2010 г.  Българските клиенти, по-внимателни от британските си братовчеди, още в началото на 2009 г. започнали да пишат сигнали, възражения, жалби и писма. Те имали и друго предимство пред британците: вместо един надзорен орган и един орган за извънсъдебно решаване на спорове, нашенци имали избор. И го използвали. Писали на БНБ, КЗП, МИЕТ, Омбудсмана, Европейската Комисия… Не че не получавали отговори – получавали – отговори, но не и решение. Вече 24 месеца. Ще имам грижа да докладвам, когато получат решение. А иначе, на нас Финансов омбудсман не ти трябва. Така твърдят от банковите среди.

При липса на извънсъдебно решение на спорове, възможността за съдебно решение остава.

Аналогично, през август 2008 г. банка Пиреос отпуснала потребителски кредит при EURIBOR плюс надбавка. ЕURIBOR-ът сбъркал и паднал с 4 пункта. Лихвата по кредита се повишила. Така де, грешките трябва да се поправят. Районният съд в Русе не разбрал и осъдил банката да възстанови надвзетите суми на клиента. Това съобщава в-к “24 часа”.

Има какво да научат британците. Щеше да е стабилна банковата им система, ако следваха челния български опит. Хак им е.

Advertisements

2 Comments on “Лихви по ипотечни кредити – челен опит в поправка на грешките”

  1. Milcho Mincheff says:

    Uvazhaemi g-n Christoff:

    Imam zhilishten kredit s promeniasht se lihven protcent (kakto vsichki takiva krediti v Bg). Zaemut se pogasiava s aniuitetni vnoski. Pri vsiaka promiana na lihvata se promenia i pogasitelnia mi plan, no za moia iznenada se promenia i kolichestvoto pari, s koeto pogasiavam glavnitcata. Spored men edinstvenoto postoianno neshto v pogasitelnia plan sa sredstvata, s koito se pogasiava glavnitcata – mozhe li da se kazhe, che tova tvurdenie e pravilno? Ako e taka, samo za 3 godini sum pogasil s 1000 lv po-malko glavnitca, otkolkoto e pokazano v purvonachalnia pogasitelen plan, kato na tezi pari produlzhavam da plashtam lihva..
    Shte Vi buda blagodaren ako mi otgovorite..

    M.Mincheff

  2. lchristoff says:

    Здравейте г-н Минчев,
    Това, което Ви се случва е нормално. При изплащане с анюитетни вноски, постоянното нещо е месечната вноска. Когато лихвата по кредита се вдига, по-голямата част от анюитетната вноска отива да покрие лихвата и по-малка – за намаляване на главницата.
    Това ще има две последици: 1) Ще платите повече пари за лихва – тъй като неизплатената главница ще се олихвява по-дълго; 2) Накрая на оригиналния Ви погасителен план, ще остане още заем за изплащане – т.е. ще Ви се удължи срока, ако междувревенно банката не Ви привика да ви увеличи месечната вноска с анекс към договора
    Надявам се да Ви е било полезно
    С уважение


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s